Thursday, October 10, 2013

Läsrapport 2013, första halvan

Det här är sånt som bokbloggare gör (oftast aningen mer frekvent än såhär men) för att de gillar listor och böcker och listor med böcker i så jag tänkte nu testa då jag i år har lyckats skriva ner alla böcker jag läst. Det har nevö häppend bifår! Alltså jag kunde ju ta 3/4 av året (breaking news: vi är redan 3/4 in i 2013!!!) men vill hellre dela upp det i två lika stora delar så här kommer nu hela listan på allt jag läste från första januari till sista juni i år.

(Med lite David Tennant mellan varven, så att det inte blir för tråkigt!)

(Och med länkar till de jag bloggat om.)

Kärlek - en handbok, Eva Sanner
Hästen utan huvud, Paul Berna
Cut & Run, Madeleine Urban & Abigail Roux
The Lass Wore Black, Karen Ranney
Six Years, Harlan Coben
A Night to Surrender, Tessa Dare
A Week to Be Wicked, Tessa Dare
A Lady by Midnight, Tessa Dare
Any Duchess Will Do, Tessa Dare

Sammanlagt 34 böcker.


Språk
Engelska: 26
Svenska: 8

Egentligen är det inte så konstigt att jag ibland behöver använda google translate i riktningen engelska till svenska...

Format
Pappersböcker: 20
E-böcker: 14

Fortfarande förälskad i min kindle darling.

Varifrån?
Biblioteket: 16
Amazon (e-böckerna): 14
Lånade av mommo: 2
Egna bokhyllan: 1

Alla som sett min bokhylla skrattar rått nu. Alltså där finns ju olästa böcker. I mängder. Och de blir fler och fler. En enda av dem har jag alltså läst under den här tiden (och det var också en present faktiskt). Men, jag vill försvara mig lite här: jag har varit en ovanligt flitig biblioteksbesökare den här våren - mycket mer än vanligt! Bibbaböckerna har också den stora fördelen att det är deadline på dem...

E-böckerna jag köper är så gott som alltid special offers och under $3.

Författarens kön
Kvinnor: 28
Män: 6

Hoppsan!

Ett försök till någon slags kategorisering...
Romance: 13
Barn/Ungdom: 12
Thriller/deckare: 4
"Vanliga" romaner: 4
Facklitteratur: 1 

Det här är en dålig indelning. Men det är så svårt med sånt. Barn/ungdomsböcker är liksom inte en genre överhuvudtaget och bland de 12 böckerna finns dystopier, fantasy, zombie romance, historiska romaner etc. De där "vanliga romanerna" kan man också dela in i genrer. Helt hur man tycker nästan. Gräset är mörkare på andra sidan kan man kalla mystery, speculative fiction, coming-of-age story etc.

Så jag skulle säga att det är varierat, även om det kanske inte ser så varierat ut. Jag tycker om att variera men jag kan också lätt fastna för en författare/bokserie. T.ex. Courtney Milan som jag läste under "jullovet" (och jag läste några i december också!). Och så förstås Hilary McKays ljuvliga Casson family-serie, som jag lånade från bibban och sträckläste. Ja och så längst ner på listan - Tessa Dares Spindle Cove-serie (som har KNARK i sig, I swear!!!) och som jag drog i mig under en junihelg  (ja, fyra böcker på en helg). Dare skriver romance som är lite som en blandning av Courtney Milan och Lisa Kleypas.


Annat jag inte bloggat om:

Hästen utan huvud är en fransk barnbok (typ för 8-12-åringar) från 50-talet som Elizabeth Wein rekommenderade. (Den hittade jag på bibban, på svenska.) Den var bra.

The Lass Wore Black fick jättebra betyg av Smart Bitches - jag tyckte den var tråkig men läste ändå ut den.

Six Years - en Coben-thriller, som har allt som en Coben-thriller ska ha (men inte så mycket mer).  

Cut and Run skulle jag kategorisera som romantic suspense. I det här fallet betydde det en slarvig polis- och seriemördarhistoria kombinerad med bra romance (gay romance!). 

Och så den enda icke-skönlitterära - Kärlek - en handbok. Intressant om parrelationer.

(Utöver de här 34 böckerna har jag också läst sammanlagt 11 noveller. Jag listar dem inte här helt enkelt för att det här inlägget redan är långt nog.)


Avslutningsvis, några notes to self:

1. Läs mera män. Gärna också mer typiskt manlig fiktion - som testosteronfyllda äventyr och män som grubblar över... manliga problem och sånt. Kunde ju vara kul som omväxling. Olga läste och tipsade nyligen om The Godfather och det är ju precis sånt jag menar! Den är nu i min att-läsa-hög.

2. Läs på finska. Det är finska litteraturens dag idag. Hur mycket finsk litteratur har jag egentligen läst? Inte så mycket, nä. Och såhär på dagen för [google translate - "announcement"] Nobelpris-tillkännagivandet i litteratur kommer jag att tänka på den där finska pristagaren som ingen vet någonting om. Han. Han ska jag läsa!


Frågor på det?

2 comments:

Anonymous said...

Tumme upp för det här inlägget! Älskar boklistor! :)

Jag har också skrivit upp vad jag läst under de senaste två åren, men ligger såå långt efter dig. Beror delvis också på att jag tvingat mig att läsa "måste läsa innan du dör-böcker" som inte alltid ändå varit så jätteintressanta och därför gått långsamt att få utlästa.

H. Svenska deckare-älskande-Linda

Fridolina said...

Kul! :) Jag tror absolut på måste-läsa-böcker också men jag tar väl en sån på 20 andra ungefär! ;) Och jag slutar läsa om jag inte gillar. Det varierar så himla mycket för mig också, ibland blir det fyra böcker på en helg och ibland kan det ha gått fyra veckor utan att jag läst någonting alls (jo det har hänt! fast inte den här våren).