Monday, February 04, 2013

Fyrdelat inlägg

Before I Go to Sleep

Jag läste en riktigt bra thriller häromveckan. Från Helena (Dark Places) Dahlgrens pålitliga lista. Den var pretty much allt man vill ha av en thriller. Jag hade visserligen inte fått någon sånhär isande, krypande spänning på jättelänge så jag var väl rätt utsvulten på sånt men jag gissar att den här är en bladvändare för de flesta. 

Memories define us. 
So what if you lost yours every time you went to sleep? 
Your name, your identity, your past, even the people you love--all forgotten overnight. 
And the one person you trust may be telling you only half the story. 
Welcome to Christine's life. 

Den ska tydligen bli film (med Nicole Kidman) också.

Carnage 

I tisdags var vi och såg Carnage på Lilla Teatern med Anki. Vi gillade mycket!


(Det är också en film. Med Jodie Foster. Den har jag inte sett.)

Mördaren ljuger inte ensam 

Maria Langs första bok (1949) blir film med Ola Rapace som Christer Wijk. Spännande! Det var Dark Places-bloggen som tipsade om den också. Jag känner att det verkligen är dags för en omläsning nu! Lang hittar man ju på bibban (och på loppis, de gamla omslagen är fan-tas-tiska) och nu såhär lagom till filmpremiären blir det också (äntligen!) nyutgåvor av Langs tre första: Mördaren ljuger inte ensam, Farligt att förtära och Inte flera mord.



(Ett par längre klipp ut filmen här.)

CNV update

Och så senaste nytt om Code Name Verity: det där nya pocketomslaget är inte amerikanskt som jag trodde utan kanadensiskt. Den amerikanska pocketversionen är den med cyklarna. Snygga båda två.


(Nu också med Printz-klistermärke på efter att CNV blev vald till en av Printz Honor-böckerna 2013.)

2 comments:

Helena (Dark Places) said...

Hade ingen aning om att "Before You Go To Sleep" ska bli film, tack för infon! Nicole Kidman är ju briljant i allt hon gör, kanske särskilt det där krypande, skeva, lätt schizofrena. Hoppas att S.J. Watson skriver en ny roman snart! Som du säger, den typen av spänning är man inte bortskämd med.

Fridolina said...

Ja, här har de lyckats med castingen. Tänk att det var en debutroman, så imponerande! Hoppas verkligen på nytt, snart!