Monday, April 08, 2013

"I am a master of foolhardy plans."

För utomordentligt bra boktips kan man titta bland Book Smugglers tior. Alltså böcker som har fått högsta betyg av Book Smugglers-bloggen. (Niorna och åttorna är inte dåliga de heller...) De läser och skriver om böcker från många olika genrer och inte bara nyutgivna. Det var där jag hittade The Queen's Thief-serien av Megan Whalen Turner. Man kan beskriva den som en young adult fantasy-serie inspirerad av antikens Grekland. Just fantasyelementen tycker jag att är skickligt invävda i berättelsen.

Jag har läst första boken, The Thief. Början var långsam, inget hände och jag var långt ifrån överygad. Men småningom började jag fastna för huvudpersonen, Eugenides (Gen), mer och mer. Han är lat, skrytsam och arrogant. What's not to like? Den är välskriven och intrigen är väl upplagd. Så det blir högt betyg av mig också, även om det tog länge före saker började hända. (Men precis som i alla fint uppbyggda berättelser så var det kanske just det som var meningen.) Det är en intressant värld som Turner konstruerat (och en väldigt intressant huvudperson) och jag ser fram emot att läsa resten av serien (det finns tre böcker till och ytterligare två böcker är planerade). Särskilt då de flesta recensioner säger att det blir ännu bättre, mycket bättre...

Jag har några citat sparade i kindlen. Här är ett:

He leaned over me, his face ugly in contempt. "Gutter scum can't fight its own battles," he said.
"No," I said. "Gutter scum gets drafted into the infantry and fights for a worthless king, and hangers-on like you watch."
"Gen," Sophos protested, "that's treasonous."
"Do I care?" I said.
"Surprised, Sophos?" Ambiades's contempt made Sophos writhe. "His kind only ever serve themselves."
"Oh? And who else are you serving?" I asked him.

Gen är precis den rätta kombinationen av hard to like easy to love. En trevlig ny bekantskap.

No comments: