Thursday, September 12, 2013

Rose Under Fire

Årets mest efterlängtade bok. En historisk roman av Elizabeth Wein (som skrivit Code Name Verity!). 


Rose Justice is a young American ATA pilot, delivering planes and taxiing pilots for the RAF in the UK during the summer of 1944. A budding poet who feels vividly alive while flying, she is forced to confront the hidden atrocities of war - and the most fearsome.

Rose blir tillfångatagen och förd till Ravensbrück och det här är hennes överlevnadsberättelse. Det är också en kärleksförklaring till vänskapens och skrivandets kraft i fruktansvärda och tröstlösa omständigheter.

Precis samma teman som i Code Name Verity (min favoritbok 2012 ifall någon missat)! Andra likheter är att de är båda epistolära (dagböcker, brev, rapporter, sånt) och att flygning på något sätt spelar en väsentlig roll (författaren är själv pilot).

Över till olikheterna. Och de är väldigt olika. Medan Code Name Verity har starka drag av en äventyrsroman (spies & planes & explosions!) så är Rose Under Fire helt enkelt detta: en överlevnadsberättelse. Dessutom, pga det epistolära formatet kommer vi hemskt nära huvudpersonerna och Verity och Rose är två helt olika personer. Det här är orsaken till att jag, trots att båda böckerna är fantastiskt bra och välskrivna, ändå föredrar Code Name Verity (lite grann!) medan jag är övertygad om att många föredrar Rose Under Fire istället.

(En parentes. Jag gillar väldigt mycket att det förekommer någon slags romantic love story i både CNV och RUF men att de är väldigt mycket i bakgrunden och egentligen inte har något med handlingen att göra överhuvutaget.)

Även om det alltså inte är en fortsättning utan en "companion novel" så rekommenderar jag att man läser CNV först. Vi får nämligen veta lite vad som händer med vissa personer från CNV! (Iiih! Det var faktiskt mer sånt än jag hade hoppats på. Jag hade några fangirl moments där!)

(Det här är vad Wein säger om sin nästa bok: "It’s set in Ethiopia in 1935 and there will be flying in it." Spännande!)

Den kom ut i USA häromdan och där ser den ut såhär:


Jag försökte hålla det kort för att jag vill att ni ska orka klicka vidare (I tried)! Här är dagens viktigaste länkar:
Om någon blev nyfiken och vill läsa en utförlig recension så är The Book Smugglers alltid bra. (De gillade också Code Name Verity massor.)

 
"Here’s the truth: friendships between women are often the deepest and most profound love stories, but they are often discussed as if they are ancillary, “bonus” relationships to the truly important ones. Women’s friendships outlast jobs, parents, husbands, boyfriends, lovers, and sometimes children."
Emily Rapp skriver personligt och gripande om kvinnlig vänskap och nämner vänskapen mellan kvinnor i koncentrationsläger. Det här kan (ska!) man läsa också om man inte är det minsta intresserad av boken.

No comments: