Friday, July 08, 2016

YAY för bokgissningslekar i trevliga trilogier!

"Hey. Reading anything good?"
She holds it up - a dark hardcover with a blurry picture of a girl hugging her knees on the cover. "Yeah, it's great. Enraging and powerful in the best way. You ever read any YA novels?" 
- Right of First Refusal, Dahlia Adler


Omg jag vet vilken det är!!! Har haft den på önskelistan i typ två år.

Jag gillade verkligen Dahlia Adlers Radleigh University-trilogi och inte bara för att Samara läser en massa böcker och pratar om dem (men nämner dem aldrig vid namn så man får gissa - iiihk så roligt!). Trilogi låter väldigt YA och cliffhangers men det här är alltså NA (= new adult = college romance, typ) och fristående böcker. Det är ändå kul att läsa dem i ordning för de tre böckernas huvudpersoner är bästa vänner och då får man följa deras vänskap som är Min Absoluta Favorit med hela serien.

Första boken - Last Will and Testament - läste jag för ett tag sedan och den här veckan läste jag tvåan och trean. De är inte perfekta (jag hade några "men hur/varför/vad hände med?" frågetecken på några ställen) men alltså jag tyckte så mycket om tjejerna att jag inte brydde mig och dessutom är alla tre böckerna vääääldigt sträckläsningsinbjudande och catchy från första sidan.

Andra boken - Right of First Refusal - handlar om Cait och jag gillar verkligen hur ovanlig hon är som huvudperson i NA. Hon spelar lacrosse och pluggar ekonomi och stiger upp fem om morgnarna för att träna och hinner inte läsa böcker och sätter lacrosse före allt annat - för att hon älskar det och hon vill bli bäst. Inte MIN tekopp precis men alltså jättekul med omväxling och inte bara en massa blyga, tedrickande boknördar som träffar bad boys. Tredje boken - Out On Good Behavior - handlar om Francesca "I don't discriminate by gender or lack thereof" Bellisario och hon är en bad girl som träffar en blyg, tedrickande boknörd (Samara med YA-böckerna). Egentligen träffas de redan i Caits bok så läs gärna åtminstone bok två och tre i rätt ordning.

"Most important question, though, my book-loving girl - do you ship us?"
"How could I not ship us?"
"But, like, where do we rank? Do we beat Tim and Jenna?"
"You mean Taylor and Jonah?" She sighs. "Yes, Frankie, I ship us harder than Taylor and Jonah."
- Out On Good Behavior, Dahlia Adler

Ahh, Taylor och Jonah... Samaras läslista finns på Adlers blogg för oss som inte kunde gissa alla böckerna.

No comments: