Friday, July 22, 2016

A Study in Charlotte

"Jesus Christ." I stared at her. "Arsenic? Don't tell me you have access to arsenic."
"Watson," she said patiently, "we're in the sciences building, and I have the keys."
I put my head in my hands.


Jag skrev redan lite om den här i min Goodreads-recension. Det är alltså Holmes och Watsons barnbarnsbarnbarn (typ?) som blir inblandade i ett mordmysterium på en amerikansk privatskola.

I looked down. "You're trying to make me into a hipster."
"I don't have to try." 

Ahaha hipster-Watson är BÄSTA WATSON.

"Do you want to tell me why?" she asked. It was clear that she knew that this was what friends did - showed interest in each other's lives, offered a willing ear when the other was upset - and that she was doing her best to mimic it. It was also clear that she'd rather be pouring a gallon of water onto a live wire. Then again, maybe she did that for fun, anyway. Who the hell knew. 

Åh, Charlotte Holmes



(Jag föreställde mig henne som en lite äldre Wednesday Addams.)

Handlingen är förstås totalt orealistisk och over-the-top men för mig passar det perfekt. Holmes har hjälpt Scotland Yard sedan hon var åtta och jag har ju läst ett antal barndetektiver i mitt liv så jag var helt OKEJ LÅTER VETTIGT I'M IN. Men nu är hon (och Watson) sexton och det blir ju en helt annan slags bok. Jag gillade det, att få se de här "barndetektiverna" som problemtonåringar (och det är allvarliga problem). Nästa bok tar dem till Berlin och Prag och den tänker jag absolut inte missa.

PS. Sherry Thomas, som skriver historical romance och YA fantasy, har också en "Charlotte Holmes"-bok - den kommer ut i oktober och heter A Study in Scarlet Women (och den är varken YA eller romance). Jag, som inte ens är något stort Sherlockfan, vill gärna läsa den också. Och gärna den där australienska YA-serien också.

No comments: