Tuesday, May 31, 2016

Skuggan

  Då hon gick ifrån mig för att sätta sig såg jag att naglarna var långa och silverfärgade.
  Nu råkar det vara så att jag inte kan tåla just den färgen på naglar. Jag är kanske en smula överkänslig i frågor som gäller ton och smak, men när all naturlighet och äkthet hos en kvinna ersätts med en för dyra pengar köpt förkonstling, som formligen sticker en i ögonen, då blir jag förbannad. I detsamma upptäckte jag också en annan detalj som var ägnad att öka min ovilja. Visst har väl kvinnor rätt att ändra färgen på sitt hår, men om man genom ett av naturen mörkt hår drar en bred ljus strimma blir resultatet osmakligt grällt, och det var just vad fru Teerisuo hade gjort. 

Kanske en smula överkänslig? 
 
KANSKE EN SMULA ÖVERKÄNSLIG?!!

Det här är alltså advokat Matti Viima, vars intellekt och objektivitet lösningen av ett mordfall hänger på. Inte så hemskt betryggande, hörni. Ja och det är ju kvinnor som är nyckfulla och känsliga och borde hållas borta från allvarliga saker som mordutredningar, menar Viima. Oh the irony. Så ironiskt faktiskt att jag undrar om det är ett medvetet val av Sariola - någon som vet, var han secretly superfeminist?

Den här boken är också ett fynd från bibliotekets försäljning av avskrivna böcker. Jag kunde inte motstå det här Maria Langiga omslaget förstår ni väl. Dessutom är det about time att jag läser en finsk deckare från 60-talet med tanke på hur jäkla många deckare från 60-talet jag faktiskt har läst. Punaisen kukon laulu är originaltiteln förresten. (Och jag har lagt till den på Goodreads. Dagens kulturgärning.)


Mordgåtan höll mitt intresse och boken var kort och det var intressant att läsa om 60-talets Helsingfors (everything I know I learned from crime novels) så jag läser gärna en till Sariola, tro det eller ej.
 
Ni förstår säkert att jag helst av allt skulle ha illustrerat det här inlägget med att visa upp mina silverfärgade naglar när jag håller upp den här boken men nu råkar det sig så att just den färgen saknas i min annars rätt omfattande nagellackssamling. MÅSTE ÅTGÄRDAS. (Tack för påminnelsen advokat Viima!)

No comments: