Tuesday, March 01, 2016

Illuminae

Interviewer: You evacuated at that stage?

Kady Grant: You make it sound way more organized than it was.

Interviewer: How was it?

Kady Grant: All kittens and rainbows. Apart from the screaming and explosions.

Interviewer: How did you make it out?

Kady Grant: I'm a lateral thinker.

Interviewer: Meaning you used your comput-

Kady Grant: Meaning I broke open a window.

Interviewer: Oh.




Så det var - som det ofta är - Book Smugglers recension som gjorde att jag kastade mig över den här boken. (Okej det räckte faktiskt med den där minirecensionen på twitter jag är inte svårflörtad.)

Huvudpersonen Kady är en asocial hacker med auktoritetsproblem och rosa hår. Tonårsflickor som (motvilligt) räddar världen är min favorit. Och har jag nämnt hur mycket jag älskar epistolära romaner? För att, wow, den här boken består av alla slags dokument från rapporter till ritningar till fyllemejl. 

anyway since i will never send this, i feel it fair to say i thought it wasrough not to mail me back I get mahybe you don't want to talk me and thats fine but a simple "i do not wish to speak to you goodday sir" would have been nice and this is shabby treatment madam, verily

En annan sak jag tycker om är när jag inte riktigt vet wtf det är som händer.


Och det händer många saker i den här boken.

Och så är det faktiskt också i princip en romance så high five på det.  

Illuminae påminde mig om:

- Code Name Verity (!!!), för hur bra det epistolära formatet funkar. (Och piloter!)

- Ancillary Justice, för att rymdskeppets (eller egentligen rymdskeppsflottans) artificiella intelligens AIDAN är en av huvud-"personerna".  

- MUSE, för att SPACE och hur jäkla snyggt och over the top och GLITTRIGT och romantiskt allt är. Så sedan när författarna tackar bl.a. Muse i sina Acknowledgments "for the endless inspiration" så kände jag bara att förstås.   


- Och Färjan. Jepp. För att... ja, ni kan kanske gissa.

Andra boken i Illuminaetrilogin kommer ut i oktober och heter Gemina och författarna beskriver den som "DIE HARD meets ALIEN"


PS. Jag köper cirka två inbundna böcker i året och det här var en av dem. För den är alldeles oemotståndlig.

4 comments:

Frida said...

WAAAH! Jag älskar tonårsflickor som motvilligt räddar världen OCH epistolära romaner!

Jag har dock en fråga: jag hatar skräck på grund av lättskrämd. Hur läskig är den? Kan en liten fegis som jag även läsa den om jag gillar allt annat i boken (tonårstjejer, mejl, rymdskepp, datahackers etc etc).

Fridolina said...

JA! Mitt spontana svar är LÄS! Skräckelementen liknar faktiskt de i Färjan väldigt mycket, dvs det är äckligt, brutalt och obehagligt men de tar inte över berättelsen (otroligt nog) för det händer så jättemycket och helhetskänslan är definitivt mer scifi/dystopi.

Frida said...

OMG, måste ha. Men min sambo har satt köpstopp på mig innan vi flyttar för det blir så många böcker att packa ner (vadå? vad menar han?). Kanske måste rusa till biblan precis i detta nu.

Skönt att skräckelementen inte tar över för då kommer jag inte kunna sova på jättelänge...

Fridolina said...

GAAH! Med en flytt färsk i minnet kan jag nästan förstå din sambo där! Han har en poäng. Biblan är alltid <3