Tuesday, October 27, 2015

It's awesome. So.

Glömde ju en viktig (framtida) comfort read: böckerna om Cassonfamiljen av Hilary McKay!

Jag läste dem för ett par år sedan och skulle gärna läsa om. Jag lånade från bibban och slukade dem inom en månad ungefär. Så underbara. I mitt drömbibliotek skulle jag gärna ha dem alla i de här snygga pärmarna: 


Verkligt bra comfort read-potential när jag redan blir nostalgisk av läsminnen. Ååh, Caddy och mamman som kallar alla "darling". Ååh, Indigo som lugnt och metodiskt övervinner sina rädslor. Ååh, när en förbannad Saffy tar sig an sin lillebrors mobbare (med Sarahs hjälp förstås). Ååh, när unga konstnären Rose börjar skolan och inser att de behåller ens konstverk (!!!). Ååh, Rose som säger so efter nästan varje mening (väldigt catchy!). Ååh, trötta och tankspridda mamman som dricker "brain juice" (coca cola spetsad med instant coffee) för att orka långa dagar. Ååh, alla Caddys pojkvänner...

"How long are you leaving him there for?" asked Rose.
"Just until Sunday," said Caddy, trying to sound casual.
"Till Sunday!" repeated Saffron. "So is Micheal dumped?"
"Of course he isn't!" said Caddy indignantly. "I've never dumped anyone!"
"Start!" said Saffron. "Otherwise they just pile up, taking up the sofas...”

No comments: