Monday, September 07, 2015

Tillbaka till henne

"Ät spaghetti", sade han. "Var som folk."

Alltså Lövestams språk, humor och karaktärer är så helt och hållet min tekopp att jag vet inte riktigt vad jag kan skriva om henne annat än att jag är glad att jag hittat hennes böcker (och att jag ännu har några olästa).


Tillbaka till henne handlar om Hanna som jobbar på Arbetsförmedlingen och är riktigt hånfull, bitter och cynisk. Mot sina klienter, sin pojkvän och sitt liv i allmänhet. Hon är en ovanlig huvudperson och jag gillar henne. Hon börjar intressera sig för några gamla föremål som verkar ha tillhört rösträttskämpen Signe i början av 1900-talet. Parallellt med Hannas berättelse får vi då Signes historia - full av kvinnokamp, frustration och förbjuden (lesbisk) kärlek. Så fina och aktuella ämnen och så mycket igenkänning!

Den är inte perfekt, det finns lite för många trådar som inte blir hopknutna med tanke på hur tjock bok det ändå är (t.ex. Hannas familj, breven av Àgi, Àgis berättelse överhuvudtaget (hon kan ju inte bara vara där för att krydda upp Hannas liv)).

PS. Till romanceläsare: det här är inte en romance. Kan vara bra att veta.

No comments: