Wednesday, September 30, 2015

Läsläget: demoner, drakar & viktorianska damer

Läser just nu: Sara Medbergs Myndlingen. Om jag orkar läsa ut den (vilket inte alls är säkert) så är det helt och hållet för miljöbeskrivningarna och vardagsdetaljerna i 1800-talets Österbotten. The Cunning House av Richard Marggraf Turley är också lite trögläst, men av andra orsaker. Den är proppfull med till synes helt orelaterade karaktärer, slanguttryck, platsnamn i Regency London, och kryptiska stycken som jag måste läsa om flera gånger. Men den verkar vara i min smak så jag tror det är värt att fortsätta.

Jag hittade The Mammoth Book of Gaslit Romance på Akademenrean för två euro. Viktoriansk romance - min favorit! Det är en lovande antologi med noveller från både nutida författare som Genevieve Valentine och N.K. Jemisin och "riktiga" viktorianska författare som Ella D'Arcy och Mary Elizabeth Braddon


Läste just ut: Taken av Charlotte Stein. Sorcerer to the Crown, som jag gillade mycket och tänkte blogga om snart. Huangs korta novell, Fighting Demons, som är fortsättning på Hunting Monsters, båda från Book Smugglers Publishing.

Läser snart: Tja, All the Light We Cannot See ligger högst i högen men jag tänkte inte packa annat än kindeln med mig över helgen då jag gissar att det inte blir så mycket läst ändå.

No comments: