Thursday, June 11, 2015

7 deckartips

Bokbabbel upplyser om att det är deckarvecka. Det vill jag förstås uppmärksamma även om jag nuförtiden inte konsumerar massvis med deckare sådär som jag brukade. När jag funderade över deckare jag läst de senaste åren så kom jag fram till att jag har läst flera som är lite annorlunda. Böcker som inte riktigt är deckare men som innehåller mordgåtor, deckare som inte innehåller mordgåtor (!), deckare där man får reda på mördaren i första meningen. Sånt.

Så nu tänkte jag tipsa om sju deckare som alla är lite speciella. Jag tänker att det kan vara kul med något annorlunda om man har överdoserat på slöa kriminalkommissarier eller "nästa Gone Girl" eller vad det nu brukar finnas på topplistorna jag hänger ju inte riktigt med.  



1. The Westing Game är en barn/ungdomsbok från 70-talet och åt alla som gillar deckargåtor är den PURE BLISS. Jag lovar att den kan väcka upp deckarälskaren hos den mest avtrubbade seen-it-all-läsare. Jag läste den när jag var 28 men den passar barn i alla åldrar.



2. Jag tyckte mycket om Sanning med modifikation. Den är speciell men inte så att den försöker chockera och komma med något OMGWTF. Det speciella ligger istället i att vi kommer in i mysteriet på ett spännande sätt då huvudpersonen (som är en privatdetektiv) absolut inte kan ha något med myndigheterna och polisen att göra.   


3. Om man vill läsa om mord i Alaskavintern under våra heta (nåja) sommardagar så rekommenderar jag A Cold Day for Murder. Det var miljön och personerna jag gillade mest. Kate är hård och tuff och Alaska är ... hårt och tufft. Stabenow är själv från Alaska och det kändes både autentiskt och nyanserat. E-boken är gratis!



4. I Hunt Killers - "What if the world's most notorious serial killer... was your dad?" Jag läste den för ganska exakt två år sedan och blev riktigt förtjust i Jazz.



5. Dark Matter, also known as: "fysikdeckaren". Den här är verkligen speciell. Skräck, ångest, panik, filosofiska funderingar, och förstås - fysik. De här sakerna har lämnat tydligt i minnet trots att det var ett tag sedan jag läste den. Recommended with reservations, som det brukar heta.



6. Gaudy Night (Kamratfesten på svenska) är en klassiker från 1935. En deckare utan mord. Kvinnliga akademiker, feminism, kärlek, spänning... Allt det här i Oxford och med långa diskussioner om vetenskap, filosofi och jämlikhet! Min goodreadsrecension är mest citat.



7. The Lotus Palace är ju inte en deckare - det är en (historical) romance. SNEAKY. Såhär skrev jag om den i ett jättelångt inlägg om en massa olika saker ifjol:

Den här boken är lite som ett Kinderägg, 3-for-1: en välskriven och nyanserad kärlekshistoria, en spännande mordutredning och en fascinerande inblick i Tangdynastin. Alltså, jag visste ingenting om Tangdynastin när jag började läsa och nu vet jag plötsligt en massa saker och jag har inte ens ansträngt mig! Okej, mordutredningen var inte jättespännande, men som romance och som roman får den toppoäng. 

Så det är kärlekshistorien som är huvudspåret här. Men hela berättelsen är skickligt uppbyggd och jag gillade verkligen upplösningen på mordgåtan. 

No comments: