Sunday, April 05, 2015

Jade & Jane

Påminnelse: The Perilous Life of Jade Yeo, en annan av de där elva romance-tipsen i mitt långa och gif-rika inlägg, finns fortfarande att läsa gratis på Chos hemsida. Jag beskrev den ganska kortfattat som en underbar novell, en historical romance with a twist, med en av mina absoluta favorithjältinnor. Vad jag inte nämnde är att det är fråga om en lekfull och subversiv tolkning av Jane Eyre. Orsaken till att jag inte nämnde det här är att jag fortfarande inte har läst Jane Eyre. Men för er som har gjort det så kan det ju vara viktig information och då rekommenderar jag det här blogginlägget av Olivia Waite:


där Waite skriver om Jade Yeo och likheter och olikheter med Jane Eyre, från ett feministiskt perspektiv. Rekommenderas! Det går bra att läsa det före man läser novellen (för du kommer att vilja läsa novellen sedan!) även om där är spoilers, jag tycker inte att det stör läsupplevelsen i det här fallet. 




Det där blogginlägget är en del av Waites Feminism A to Z (intersectional feminism in romance)-projekt som jag har läst och uppskattat very much. T.ex. det här inlägget: X is for X-Chromosomes: The Gender Binary (Part 1) är så spot on om fenomen inom romance (och populärkultur i allmänhet) som jag stör mig på.   

PS.
"If we have learned anything from Quentin Tarantino movies (have we learned anything from Quentin Tarantino movies?) it’s that power through violence does not automatically subvert patriarchal stereotypes." 

*Fniss*

No comments: