Thursday, April 02, 2015

"Alkoholistklassiker"

Tihhi. Johanna Ö på Bokhora kallar Malcolm Lowrys bok för en "alkoholistklassiker". Första gången jag stötte på den boken var i (min älsklingsbok) Diva av Monika Fagerholm:

När man nästa gång blir uppmärksam på ens mamma har hon övergått till att varmt rekommendera vidare verk ur världslitteraturen som hon gillar att citera ur. Under vulkanen av den store författaren Malcolm Lowry som är en fenomenal bok även om den svenska översättningen är undermålig utom i valda delar som tål att citeras för att de är så bra. I denna bok är det en gammal alkis som sitter under en vulkan i Mehiko och super och tänker filosofiskt om sig själv och världen - sånt som alkisar är experter på. På 100 000 sidor ungefär.

För ett par år sedan stötte jag på den igen i detta fantastiska pocketomslag och nu är den en av de snyggaste böckerna i min bokhylla.


En vacker dag ska jag läsa den också. De två recensionerna jag läst hittills är ju båda rätt så ljumma. Men den är faktiskt bara 420 sidor.

No comments: