Monday, March 09, 2015

En kvinnodagsbukett

Det var internationella kvinnodagen igår och Sofi Oksanen twittrade det här citatet av Malala Yousafzai:


Bokbabbel bloggade om Århundradets kärlekssaga. Märta Tikkanens dikter var en stor läsupplevelse också för mig.

Min kvinnodag då? Well... jag åt pizza och skajpade jättelänge med min kompis. Hon påminde om att det är på tiden att jag läser Kunskapens frukt. Jamen förstås, jag har nu reserverat den! Vi pratade om allt möjligt och plötsligt var vi inne på ämnet rape culture och jag kom att tänka på ett blogginlägg som var ögonöppnande för mig och jag tänkte att jag delar det här med er också. Citat och länk:


Flickor lär sig tidigt att sucka, himla med ögonen och acceptera störande beteende från pojkar i skolan. Vuxna kvinnor är vana vid att stå ut med berusade och jobbiga män i deras bekantskapskrets. Inte reagera, inte skrika och härja, inte ställa till med en scen. Så då är det kanske inte så konstigt att kvinnor beter sig på samma sätt i hotfulla situationer. Och alltså, jag visste ju allt det här, men det var helt enkelt så tydligt och klart beskrivet i det där blogginlägget att det ändå kändes helt nytt och chockerande. 

Och på Bokhora lärde jag mig att jag tydligen har läst en censurerad version av Det andra könet.


Inte. Fan. Okej.

No comments: