Thursday, March 12, 2015

Black Dove, White Raven

Min kärlek till äventyrsromanen Code Name Verity är vida känd (bland mina tretton trogna bloggläsare) så alla förstår säkert att jag behövde få tag i Elizabeth Weins senaste bok så snabbt som möjligt. Det här är den tredje boken hon har skrivit om unga kvinnliga piloter under andra världskriget. De är alla tre fristående (även om jag skulle rekommendera att läsa Rose Under Fire efter Code Name Verity eftersom några personer från CNV dyker upp i RUF). Det är fantastiskt så olika de här tre böckerna är samtidigt som de i grund och botten handlar om samma saker. Om RUF skrev jag att den är "en kärleksförklaring till vänskapens och skrivandets kraft i fruktansvärda och tröstlösa omständigheter" och den beskrivningen passar in på alla tre. 




Kort sammanfattning: Em och Teo växer upp som syskon tillsammans. Som barn reser de runt i USA på 1920-talet med sina mammor som försörjer sig som stuntpiloter. Deras mammor drömmer om att flytta till Etiopien och när Teos mamma dör i en tragisk olycka så bestämmer sig Ems mamma att följa sin väns dröm och tar med sig båda barnen till Afrika. Sedan börjar andra världskriget. Jag visste inte vad som hände i Etiopien under andra världskriget men nu vet jag lite mer.  

Det tog en stund att komma in i den här boken. Jag hade inga problem att lägga den ifrån mig om kvällarna för att t.ex. blogga istället. Jag tyckte om vad jag läste, men det dröjde helt enkelt ett tag före den lyfte (so to speak). Sedan när det väl slog till så var det precis samma magi som i CNV och RUF. Weins sätt att skriva bara funkar för mig helt enkelt. Black Dove, White Raven är epistolär precis som de två andra men till skillnad från de två andra så växlar den särskilt i början mellan flera olika "dokument" och fångar kanske därför inte upp läsaren lika snabbt. Det är berättelser som Em och Teo har skrivit, det är uppsatser de skriver åt sin lärare och det är diverse flygloggar. 

Om vi tar det i flygtermer: de första hundra sidorna är förberedelser men sedan när den väl lyfter så svävar den och det är alldeles magiskt och alla de där förberedelserna behövdes verkligen och sedan - för att det här är Elizabeth Wein - så kraschar den HÅRT och rakt genom ditt hjärta och det är SÅ VÄRT DET.




"Their double act was not on stage but in the air. They were called the Black Dove (Delia) and White Raven (Momma) and they did an aerial show together, barnstorming in flying circuses all over the U S of A. They did aerobatics (mostly Delia, because she was the better pilot) and wing walking (mostly Momma, who was not scared of getting out of a flying machine and riding it like a horse while it was in the air)."

PS. Börja med Code Name Verity!

4 comments:

Sofia Fritzson said...

Jag blev helt tagen av Kodnamn Verity, var inte beredd på att gilla den så mycket. Hade hoppats de andra böckerna skulle komma på svenska också, men än så länge verkar det inte så. Är det svåra tekniska detaljer/flygtermer i?

Fridolina said...

Åååh, den är så BRA! Jag har också undrat varför Rose Under Fire inte verkar komma ut på svenska?! Hmm.. där ÄR ju tekniska detaljer och så, ungefär lika mycket i RUF och BDWR som i CNV. Men samtidigt så är de ju också väldigt fokuserade på huvudpersonerna (pga jag-form och det epistolära då) och känslor och det väsentliga liksom så inga onödigt långa beskrivningar eller så.

Sofia Fritzson said...

Får se om jag vågar klicka hem på engelska. Den där att-läsa-listan är bara så himla lång, pust och stön. Kärt besvär, men ändå :)

Fridolina said...

Kärt besvär, verkligen! Självklart hoppas jag att du klickar men vill inte heller vara för övertalande. :)