Wednesday, November 27, 2013

Crazy train!

I aim an uppercut low, below her bellybutton. My fist sinks into her flesh, forcing a heavy breath from her mouth that I feel against my ear. As she gasps, I sweep-kick her legs out from under her, and she falls hard on the ground, sending dust into the air. I pull my foot back and kick as hard as I can at her ribs.


Det finns luckor i den här boken. Den är lite hålig. I karaktärernas utveckling till exempel. Och den här dystopivärlden känns inte sådär hundraprocentigt genomtänkt. Dessutom kunde det hända att jag mitt i en scen började fundera att var är vi nu och hur gick det här till och plötsligt är den här scenen slut jaha okej.

Men alltså jag kunde inte sluta läsa. Det händer saker hela tiden och det är så underligt fascinerande. Jag kan förstå hajpen även om jag är långt ifrån helsåld. Jag känner mig lite som Tris när hon som nybliven "initiate" väljer att springa och hoppa på det där tåget medan det är i rörelse för att ... why not? Vet inte vart vi är på väg och vad vi ska göra men åtminstone så är det ju bra fart på och mycket action.

Det där citatet är från en slagsmålsscen (ehh, no shit) som sådär i korthet går ut på att Tris får chansen att slå ner en tjej som har varit elak mot henne. Älskar att hon faktiskt slår ner henne och att blodet strittar och att hon inte ens ångrar sig efteråt. Wish fulfillment literature för tonårstjejer. Mycket sånt i den här boken.

Skulle annars vara kul att analysera hennes förhållande till Four också. Det där med hur hans första instinkt är att skrämma henne för att rädsla är så sexigt och allt det där. Oj oj oj här finns liksom att ta av...

Ser fram emot att läsa resten av trilogin. Tredje boken kom ut nyligen så det var ju väldigt bra timing av mig. Filmen kommer i mars.  

Det är underhållande och snabbläst och dessutom - konstigt nog - en bok som jag gärna skulle diskutera.

No comments: