Friday, May 17, 2013

The Dandelion in the Spring

Ända sedan jag läste Hungerspelen för två år sedan har jag tänkt att jag vill läsa mer dystopisk litteratur. Eller åtminstone klassikerna. Jag har läst We av Yevgeny Zamyatin (bra början!) men t.ex. Brave New World, Kallocain, Nineteen Eighty-Four, Atlas Shrugged och The Handmaid's Tale är alla olästa.


Även om jag (som ni ser) har ett par av dem på mitt nattduksbord/stol.

Min Nineteen Eighty-Four är jättesnygg, tack jag vet.

Ett intressant fenomen är alla dystopiska ungdomsromaner som kommit under de senaste åren. Trenden har naturligtvis mycket med Hunger Games-succén att göra. Jag har också tänkt läsa några av de mest populära i den här nya subgenren (eller vad man nu ska kalla det och ny är den nog inte): YA dystopia. De mest intressanta är:

Youngs Dust Lands-serie
(tydligen "bättre än Hunger Games"...?!)

Roths Divergent-serie
(den kanske mest populära och den ska bli film och första boken kom ut när Roth var 23 år gammal och hon blir 25 i år jag vet inte riktigt vad jag ska säga om det här förutom utropstecken!!!)

Olivers Delirium-serie
(yay vår totalitära stat har ett botemedel mot kärlek som alla får ta för sitt eget bästa - alla nöjda och glada... ELLER..?!)

Condies Matched-serie
(yay vår totalitära stat hittar den perfekta partnern för dig så inga bekymmer där... ELLER..?!)

Westerfelds Uglies-serie
(som faktiskt kom ut före Hunger Games-böckerna och handlar om en totalitär stat där alla medborgare måste genomgå en förskönande plastikoperation - yay alla vackra och nöjda... ELLER..?!)


Det här är ett pågående (evighets)projekt utan någon som helst deadline och jag kommer givetvis att blogga om mina läsupplevelser. Jag tänkte börja med Dust Lands, Divergent och de där jag har på nattduksbordet.

2 comments:

Bokbabbel said...

Alltså! Att jag hittar din bra-iga blogg först nu, när du verkar skriva mer sällan! Men nu är vi åtminstone Goodreads-bekanta, för bra smak verkar du ha :) Och blogga gärna mer igen, nu läser jag ivrigt! *ego*

P.S. Dystopier ftw! Huxleys är super, tröttnade inte ens på den trots att jag skrev gradu om den. Tycker Olivers böcker är bäst, sedan Condies, sedan Roths kanske. Och "The Giver" av Lois Lowry är FANTASTISK, funkar rätt fristående också, för jag läste tvåan som var rätt menlös och egentligen inte alls hängde ihop med ettan, borde liksom läsa vidare antar jag, men so many books, so little time..

Fridolina said...

Så roligt!! Det blev en ordentlig bloggpaus där, ja. Men nu har den ÅTERUPPSTÅTT! Eller... jag har åtminstone skrivit ett inlägg ;)

JA dystopier! Antecknar...