Wednesday, March 20, 2013

Jämställdhet

Idag har vi firat Minna Canth (den enda kvinnan som fått en flaggdag i det här landet) med bio och popcorn. Vi såg Pitch Perfect, den var lika rolig som trailern lovar (även om jag alltid kan klara mig utan spyhumor, alltid). (Tack för fin kväll!)

Om ni vill läsa ett fantastiskt bra blogginlägg om jämställdhet såhär dagen till ära så kan jag rekommendera det här (som Peppe också tipsade om): Det svåra med att ha ett jämställt förhållande - ett inlägg om en klump i halsen. De flesta kommentarer är också insiktsfulla och intelligenta men ... (you guessed it!) också här kommer det en jävel in och stör. Trigger warning!: Personen pratar om forskning som att det är en hobby och delar in forskning i samhällsnyttig och icke samhällsnyttig... Just sayin. Läs inte om ni har en dålig dag. (Också: förringande av (den kvinnliga) bloggarens arbete och reflektioner över hennes sexliv. Men heej, that's everywhere on the internet.)


På tal om forskning. Jag följer Freakonomics på twitter och även om de ibland kan komma med något nytt och kul så är det oftare som de har irriterat mig på sistone. Idag skrev de om det här: Parents and Their Preschoolers: Why do parents spend more time teaching their preschool-aged daughters? Jag tittade också snabbt igenom artikeln (nåja, technically: working paper) för att jag har ju verkligen inget bättre att göra (ehhmm). Föräldrar verkar tillbringa mer tid med sina döttrar när det gäller läsning/skrivning och andra "skolföreberedande" aktiviteter. De presenterar tre möjliga förklaringar till varför föräldrar behandlar flickor och pojkar annorlunda: 1) föräldrarna föredrar döttrar (eller söner) 2) pojkhjärnor och flickhjärnor är så himla olika 3) det är skillnad på "pojkuppfostran"  och "flickuppfostran" pga t.ex. (1) eller (2) eller annan orsak.

Alltså. Forskning i skillnaderna mellan mäns och kvinnors hjärnor är jätteintressant, på riktigt. Det är komplicerat, kontroversiellt och oerhört komplext. (Och väldigt, väldigt små skillnader det handlar om isf.) Men. Forskning om hur vi behandlar kvinnor och män olika ända från spädbarnsålder talar rätt tydligt. Jag tänker att om t.o.m. spädbarn behandlas olika beroende på om de råkar vara flickor eller pojkar så kanske, kanske det här kan ha något att göra med resultatet i den där undersökningen också. Eller som en kommentar på Freakonomicsbloggen uttrycker det:

"Are you saying that nine month old boys are too busy throwing things to be able to sit still and read? Because it sounds more like parents treat their boys and girls differently and then use those differences as self-fulfilling prophecies."

Så att sånt idag. Glad jävla jämställdhetsdag på er också! (Jaja den hann ta slut redan men ändå.)

2 comments:

Charlotte said...

Jag kan meddela att den där lilla dudetten som morrar, den och jag var väldigt lika igår.

Och han som håller på nu hör inte ens till de värsta. Tvärtom hör han till dem som det faktiskt går att diskutera med, ibland.

Fridolina said...

Det förstår jag. Morr! Inte en av de värsta kanske, men visst är det sorgligt så lite det betyder... :/