Sunday, November 11, 2012

That book

I fredags läste jag Code Name Verity för tredje gången. Det är en sån bok.


Sedan googlade jag den. Ni vet, för att få veta mer om författaren, för att läsa några recensioner, för att jag liksom inte kan få nog. Man kan sådär generellt säga att alla älskar den här boken. Jag kan också informera er om att i princip alla recensioner innehåller någon slags spoiler. Det är en sån bok. Som någon uttryckte det:

"The first rule of Code Name Verity is you don't talk about Code Name Verity."

Jag försökte ändå blogga om den. Här: "Fly the plane, Maddie!"

Efter att ha läst den tre gånger fanns det ändå en grej jag undrade över. Jag ville veta om man kan hitta förklaringen till en viss händelse eller inte. Finns svaret någonstans i texten eller kan jag sluta söka ledtrådar nu? Så jag tänkte att internet kanske skulle veta. Men det visade sig vara svårt att hitta. Boken är trots allt ganska ny och det finns inte sådär överdrivet många djuplodande artiklar och hätska diskussionstrådar om den (ännu).

However, mina undersökningar ledde mig till en diskussion på Goodreads. Diskussionsgruppen består av 5-10 personer och eftersom författaren Elizabeth Wein herself är medlem och aktiv i Goodreads så bjuder de också in henne. Hon går med på att joina även om hon påpekar att hon tror starkt på "the Death of the Author and if the answer isn't subtly available in the text I am inclined to keep quiet about it, so as to promote free interpretation..."

Anyways, vad som sedan händer är pretty amazing, såhär ur en fangirls och boknörds point of view. Någon ställer just den frågan jag har undrat över. En person, som vi kan kalla Alena (för det är hennes goodreadsnamn, hehe), svarar "I have my very own theory for the ****** and I refuse to give up on it". Och så presenterar hon en briljant teori i all sin enkelhet och jag är definitvt inte den enda som blir övertygad.

Och guess what? Jo, sedan kommenterar E. Wein herself den här teorin såhär: "OH MY GOD. OH MY GOD." (För hon har helt tydligt samma förkärlek för caps lock som allas vår favoritperson i boken.) Och hon fortsätter med: "There is a ton of stuff in the text that backs this theory. Which I did not put there on purpose." Alena har alltså övertygat författaren själv om vad som egentligen hände. Som någon kommenterade det: "Alena you have out-Machiavelled the author!".

Wow. Man kan säga att jag fick mitt svar. Thank you internet!

No comments: