Sunday, August 19, 2012

"Mamma och pappa säger att jag går igenom nån slags ålder."

Våren 1998. Sista terminen på sexan. Jag längtar efter högstadiet. Jag är tolv år och det är mycket hårmascara, pyjamaspartyn med S och L, Hanson, pojkar, tamagotchin och Road Rash. Hoppas ni inte har något emot att jag kryddar det här inlägget med lite musik (alla låtarna nämns i dagboken).



Alltså, skolgymnastiken. Och den där förbannade skidningen. Såhär skriver jag om det i dagboken (vi kan kalla min lärare för Ragnhild):

"Jag hatar att skida (vanligt). Det är som så hemskt med alla skridskor och skidor o stavar. Nu har jag inga skidor. Jag lånar i skolan."

"Imorron måste vi till Waterloo och skida. Ragnhild sa att alla måste ha skidor då. Mamma tänker skicka med en lapp åt henne. Ragnhild kommer att bli jättesur och förbannad."

"Oj fy fan vilken jobbig dag det har varit! Mamma ringde på morgonen till Ragnhild och sa att jag har inga skidor (Ragnhild är trögfattad). Ragnhild sa att jag fick låna hennes skidor. De var jättelånga."



Pojkarna i klassen är framförallt små och fula. Ofta också elaka. S och L är alltså mina kompisar och partners in crime. R, B, J och K är alla pojknamn och de börjar inte ens på de där bokstäverna i verkligheten.

"Idag utpressade L, S och jag R och B. Om inte dom köpte varsin chokladstång åt oss så skvallrade vi åt lärarna att de hade knackat på flickornas omklädningsrum. Det var gott med SNICKERS."

"Oj nu vill jag fara till Helsingfors. Vi ska dit på torsdan. Och kommer hem på lördan. Jag får gå runt i Stockmann. Lasse ska få en såndän laserpenna som J har. J lyser på vissa kroppsdelar på flickorna med den. Alltså herregud kan det finnas nån fulare än J. I don't think so. Nog för att dom är lika fula dom här andra pojkarna i kommunen. Ja, ja, förutom K." 

"Jag tycker att det är roligt att skrika nåt riktigt fult åt de små pojkarna i klassen då de är dumma."

"Det fanns en "silikonspruta" i slöjd och J och B sa att vi skulle behöva det. Då sa vi att de hade säkert en jättepytteliten pillevick. Då blev de förbannade och vi slog och sparkade på dem. De slog oss också.
Nu ska jag äta en Spice Girls slickestick."

Älska övergången där. Ja och såhär fortsätter det. Vissa saker hade jag glömt och vissa saker minns jag ännu så tydligt. Här är fler godbitar:

"På måndagen (den andra) är det nån slags klassträff åt föräldrarna i femman sexan. De ska tala om "Hjälp ditt barn att säga nej till droger". Kan inte barnen säga det själv! Mamma och pappa kommer att bli riktigt CP av det."

Minns ni de där barnexperterna som kom och pratade på föräldramöten? Satt en massa griller i alla föräldrarnas huvuden så när de kom hem var de helt "NU ska vi börja göra SÅHÄR!". Jag var väldigt skeptisk. 



"Jag var just i duschen.
Det ska bli en tråkig dag. Jag har ingen bra bok.
Jag skulle vilja vara ensam på en ö med massa med snyggingar."

Fantastiskt hur lika mina preferenser är ännu idag.

"Sen kom S. Det haglar där ute. Jag hade varit i dushen och håret hade frusit till stelt därute. (Jag kom emot S.) Vi försökte gå på Internet men det gick inte. Vi lagade kokosbollar. Vi gav mellanmål åt hästarna.Vi spelade Roadrash på datoren. Jag slog rekord. Bättre än Lasse."

Jo jag minns precis hur det kändes när "håret frös till stelt där ute". Jag hade major issues med hårfönar och lärde mig först på äldre dar att faktiskt använda dem. Det händer fortfarande väldigt sällan men nog i sånadär extrema (köld)situationer. Kul det där med att "vi försökte gå på Internet men det gick inte". Tänk. Tänk! Och mellanmål åt hästarna var det säkert meningen att vi skulle ge. Jag menar, det var inte vår idé eller något. Tänkte jag bara klargöra.

"Just nu känns det konstigt i munnen för att vi just drack (lite) rödvin. Ganska gott. Nä jag skämta. Jag gillade det inte. Vi åt också ost och vindruvor och hela faderullan."

Bara man börjar tidigt så... Jag var åtminstone helt såld vid 15 års ålder.

"Jag hatar skolan och jag vill mörda alla lärare."

Oh please. You don't want to bottle up your anger like that. Let it all out.



"Jag tycker inte att det är nåt hemskt att dricka, men jag tror att jag tar och blir nykterist då jag fyller tjugo."

No comment.

"S ska klippa sån frisyr som Victoria i Spice Girls. Den nya frisyren som hon har i "Stop". Och så ska hon färga det rött.
Nu måste jag gå och öva på några jävla repliker i finska."

Just så. Satan.



"Ja, just det ja, på morgonen vaknade jag av brandalarmet och jag kände lite röklukt men tänkte att det var väl mamma som bakade batonger, men det var det inte. Plattan på spisen hade varit på och en glasskål med mat i hade exploderat! Tur att mamma kom in just då."

Nu fick jag lust att baka batonger!

"Ja alltså till kondom grejen. Vi vågade! Köpa kondom! I WC! Ingen kom in så. Vi köpte två förpackningar med 2 i. Alla fick varsin och en lekte vi med. Vi böjde och vred på den. Och stoppade in vatten. Till sist gick den sönder och då slängde vi den utanför en hytt. Annat vi gjorde, vi sprang runt och sprutade vatten från en flaska och hade kul. På Hamster market köpte jag ett litet gulligt mjukisdjur."

Min idé av att "ha kul" har tydligen inte ändrat nämnvärt heller... Det här var när vi var på en kryssning med bl.a. L:s mamma. Såhär börjar det i dagboken: "Hej! Jag har en kondom!!! Jo du kanske vill höra allt. Det här har hänt:...". Herregud så spännande!!!

"K:s pappa är alkoholist. K får öl av honom. S smakade (lite) av nåt gott där. Salmiaksmak."

Usch så jobbigt med en pappa som är alkoholist men tänk så praktiskt att få öl bara sådär! Hemska saker. Och salmiaksmak, MUMS, vad kan det vara...?



"Oj vet du vad jag har glömt och berätta. S, L och jag gjorde påskbus."

Why am I not surprised? At all.

"Idag var det en hemsk dag. Vi hade jättemycket matematik och finska.
Men imorgon blir det kul. Vi ska på musikal till församlingshemmet och Ragnhild är till stan med sin dåliga rygg."

Visst var det fantastiskt när lärarna var sjuka! För övrigt lite ironiskt att jag avskydde matte och finska så mycket med tanke på att så mycket av mina studier nu har gått ut på att... ha matte... på finska.

"Ja, jag kanske ska berätta hela discot. Jag hade på mig en T-skjorta med beige, svart och vitt mönster. Svarta snäva Levi's jeans, röda strumpor. Så hade jag några små flätor, blått, blont och brons hårmascara och varannan nagel svart och varannan nagel röd. Och så dom rödsvarta höga skorna."

Snyggt!

"Jag läste 3 böcker igår!!!"

Hell Yeah!

"Jag behöver inte gå tillbaka till Lågstadiet. Jag är gammal."

Från skolavslutningen i sexan.

"Jag tror att jag inte ska ha hatt första dan i högstadiet. Jag ska laga en frisyr."

Åh så jag planerade inför högstadiet! Och jag hade faktiskt ofta hatt.



Till er som orkat genom hela inlägget: jag förstår att ni är helt dying to know hur det gick sedan i högstadiet. Kanske det snart blir ett inlägg om det också. Jag måste först se om där finns någonting som passar att skriva på bloggen.

Till er som orkat genom hela inlägget och lyssnat på alla låtarna: hehe ehe hehe. Kinda catchy, huh?

No comments: