Friday, July 20, 2012

Teenage Kicks

Jag har läst mycket ungdomslitteratur på sistone. Ungdomsromaner passar bra när jag har svårt att koncentrera mig och överhuvudtaget svårt att sätta mig ner med en bok och att sedan verkligen komma in i den. De är lättlästa men inte på det där sättet att man inte behöver tänka utan mer på ett no-bullshit-kind-of-way. Jag föreställer mig att unga läsare är svåra att fånga och accepterar kanske inte långa onödiga beskrivningar och orealistiska karaktärer. Kanske tonåringar helt enkelt är lite mer kräsna. Därför är ungdomsböcker ofta ett väldigt bra botemedel mot lässvackor. Om man t.ex. har tänkt att man ska läsa massor i sommar men inte riktigt har kommit sig för. Jag tänkte ge lite inspiration från min vill ha-lista.

Imaginary Girls, Nova Ren Suma
Beautiful and chilling, eerie and gripping, sexy surreal and touching. Låter väldigt lovande. En bok som börjar med ett midnight swim i en konstgjord sjö ovanför en ghost town... Oooh. Chilling, indeed!

Mothership, Martin Leicht and Isla Neal
Boarding school for pregnant teenagers. IN SPACE.

Tell the Wolves I'm Home, Carol Rifka Brunt
"It's 1987, and fourteen-year-old June's favorite person in the world, her Uncle Finn, has just died of AIDS." Jag skrev om den tidigare. Verkar jättefin. Omslaget också!

För oss Hunger Games-beroende som gärna vill prova på en liknande drog så har jag förstått att Lauren Olivers Delirium och Veronica Roths Divergent kan funka. Båda trilogier, surprise surprise... (Veronica Roth är 22! OMG!)

Jag vill läsa ungefär alla böckerJohn Green's Summer Reading List. Alla utom The Name of the Star för den har jag redan läst (och rekommenderat till alla er som vill bli ännu lite mer kära i London).

John Greens The Fault in Our Stars (som snart får ta över priset för Bok Som Jag Bloggat Mest Om Utan Att Ha Actually Läst efter typ The Help eller One Day, som jag sedan eventually läste) är självklart på min To Be Read-lista. Men jag är också intresserad av hans andra böcker, t.ex. debutromanen Looking for Alaska, som den här veckan kom in på New York Times Bestseller List för första gången efter att den kom ut för sju år sedan!

I mitt långa önskelistsinlägg i maj fanns bl.a. de här:

Perks of Being a Wallflower, Stephen Chbosky
Som snart blir film!

I Capture the Castle, Dodie Smith
Finns också som film med Romola Garai. Trailern berättar lite för mycket som vanligt.

Pojkarna, Jessica Schiefauer
Bokbabbel gillade och nu när den har kommit i pocket tänkte jag slå till.

Sedan nämnde jag ju att Zombie Romance låter som en sjukt intressant genre... Så Warm Bodies finns också på listan.

Kanske något av Sarah Dessen eller Jenny Han som Johanna L på Bokhora har skrivit så jättebra saker om. Båda har de väldigt somriga böcker har jag för mig. Young love on the beach, typ.

Så. Vilken ska jag börja med? Jag tror att det äntligen är dags för Those Who Survive, som jag fick av Olga. Den har hamnat efter i läslistan pga en och annan biblioteksbok som måste inlämnas och bokklubbsbok som "måste" läsas.

Varsågoda för fantastiska omslag:


Jag tänkte avsluta med John Greens svar på frågan: As a YA novelist, do you often have to censor yourself or tone down the content of a book for that particular demographic?

"No. I don’t think my readers are less capable or intelligent than other humans."

No comments: