Tuesday, July 03, 2012

Tankar om Dark Shadows

Vi såg alltså Dark Shadows med Anya i torsdags och det var en bra bioupplevelse på alla sätt. (På köpet fick vi se de första fem minuterna av Mission Impossible 4, som jag har sett, då de råkade sätta på fel film.)



Bland annat de här fyra sakerna tänkte jag på när jag såg filmen:

Den fina låten (som jag redan bloggade om) som spelades till eftertexterna. Åh. The Killers cover av The Raspberries låt Go All The Way, från 1972. (Passar bra med tanke på att största delen av filmen utspelar sig år 1972.) Av någon outgrundlig anledning finns den inte med på soundtracket. Som annars är riktigt bra.

Vi blev lite insnöade på The Raspberries, och fnissade åt deras oförmåga att bestämma sig. Så vi gjorde en playlist av deras låtar I Wanna Be With You, I Don't Know What I Want och Don't Want To Say Goodbye. Eftersom vi ändå vill tro på kärleken så avslutade vi den med favoriterna Go All The Way och Ecstasy. With You In My Life, som innehåller den bevingade raden "I'll give you happiness; a little boy, a little girl, another boy, another girl, and love", fick också vara med.



Jag gillar Tim Burton och även om det här är cirka den 67:nde Burton + Depp + Bonham Carterfilmen så gjorde inte det den mindre bra. Jag kan tillägga att jag är en av få som verkligen älskade Sweeney Todd.

Jag vet inte om det beror på att han liknar så mycket på Matthew Bellamy men Johnny Depp har never been hotter än han är som Barnabas Collins. Utom som Edward Scissorhands. Förstås.

Alltså. Börjar det inte bli lite tråkigt då alla gamla gubbar nödvändigtvis måste paras ihop med småflickor i alla filmer? Ens liiite? Han är en bloddrickande vampyr från 1700-talet och hon typ guds lilla lamm och godheten personifierad. Visst, serien som filmen är baserad på är från 70-talet, och en äkta såpopera men den verkar i det här avseendet betydligt fräschare. Sådär based on mina snabba wikipediaundersökningar. (Det kan hända att recent events i Depps privatliv påverkat mig litegrann här.)

No comments: