Wednesday, May 02, 2012

Links! They are ON the INTERNETS!

(Som Smart Bitches brukar säga.)

Först om Valborg: Ja alltså det började med ett glas bubbel framför datorn och det var inte så att jag for på fest eller något, sånt har jag faktiskt lyckats undvika under mina veckor här på landet (bortsett från en Helsingforsresa då). Nu var det istället så att festen kom hit. Mamma och pappa fick nämligen besök och Nessie och jag tänkte joina dem och dricka ett par öl och så gick det som det gick och jag sov till cirka 15 igår.

För ett år sedan skrev jag ett av mina allra första inlägg om Hunger Games (jag borde förresten totally göra en egen HG-kategori). I år tänkte jag tipsa om Guardians artikel om Suzanne Collins. Och eftersom jag gillar böcker och listor och boklistor så tänkte jag tipsa om de här två också: Fiktiviteters lista på 100 viktiga böcker och The Half Price Blogs lista på 40 Books You Won't Be Able to Put Down.

Så tänkte jag helt kallt länka till en hel del trevliga och/eller viktiga saker som jag may or may not have posted on facebook på senaste tiden.

A Beautiful Mess. En söt blogg med massor av DIY-tips (Make your own tea bags!) och underbara outfitbilder. Via den hittade jag också Skunkboy Blog och Sometimes Sweet, som har Tattoo Tuesdays.

Debunking Myths About Scientists på Sciencemag. Min personliga favorit är Myth #3: Scientists possess useful skills. Och förstås Myth #8: Scientists are not sexy beasts. Från Giraffes, Elephants and Baboons-bloggen: Do you have to be exceptional to succeed in science?

Läsvärt från Konstpretton: Att vara mindre än man är - Om att förminska kvinnors storlek och betydelse och När mat är sex - Om att mat aldrig får vara just mat. Lisa Magnusson skriver bra om hur kroppsfixering aldrig kan botas genom att fokusera på kroppar. Nej, inte ens mulliga kroppar. Kan vi inte snälla söta rara med socker på toppen prata om något annat?

Jim C Hines, som skriver fantasy, har gjort en underbar bildserie om Women and Fantasy Covers. Och som ett svar på "hey, men are objectified too!" gjorde han en motsvarande bildserie om hur män porträtteras på fantasy och romance covers.

Slutligen vill jag citera xkcd: All the fun parts of life are optional.

Nu: back to work!

No comments: