Wednesday, April 25, 2012

Tidsfördriv och pausunderhållning

Saker jag har spenderat an obscene amount of time on på sistone. (Ja för man kan spendera tid.)

Jag har snöat in mig på Titanic. Inte så konstigt kanske med tanke på hur mycket som skrivits om henne nu runt hundraårsdagen. Jag tog tacksamt emot finfina boktips av Abibliofoben. Jag tänkte också bidra med ett tips på en Titanic-inspirerad bok som jag är väldigt sugen på. The Lifeboat av Charlotte Rogan. In the summer of 1914, the Empress Alexandra, a magnificent ocean liner, suffers a mysterious explosion on its voyage from London to New York City. On board are Henry Winter, a rich banker, and his young new wife, Grace. Somehow, Henry manages to secure a place in a lifeboat for Grace. But the survivors quickly realize it is over capacity and could sink at any moment. For any to live, some must die.  
(Förresten, se också xkcd:s Lakes and Oceans för att få en inblick i vilka skalor det är fråga om. Havs- och sjödjup och sjunkna fartyg.) 

Jag har läst ett inlägg om Hunger Games Survival Analysis, som är... ja, precis just vad det låter som (och innehåller spoilers, naturally). En väldigt imponerande analys. Den fick mig att tänka på en detalj i andra boken, Catching Fire, som jag reagerade på när jag läste. En detalj som har med sannolikhet att göra och som störde mig lite. Störde mig för att jag tyckte det var osannolikt och för att jag inte kunde räkna ut hur osannolikt det var. Som tur var svarade Brett Keller, som skrivit den där analysen, på min kommentar och upplyste mig om att det är fråga om en version av the Coupon Collector's Problem. Very interesting, som min mattelärare i gymnasiet brukade säga. Om ni undrar vad det är fråga om kan ni kolla min kommentar (nr 21) till Kellers inlägg men det handlar alltså om en litenliten spoiler till andra boken. (Så liten att ni kommer att fråga er varför det överhuvudtaget är en spoiler och då kommer ni kanske att komma på varför det är det. Men många har ändå lite koll på vad som händer i andra boken så då är det okej att läsa. Jag kan ju tillägga att jag är hyperkänslig för spoilers.)  

Så länge det finns socialt hämmade, allmänt missförstådda och sexuellt frustrerade tonårsflickor med för mycket fritid så kommer det att finnas fantastiska bildtumblrs. Jag gillar t.ex. denna: Owls Love Tea. (Mermaids Love Cake.) 

En outsinlig källa av söta tekoppsbilder.

Awww.

Like på dem.

Sådärja. Now get back to work!

No comments: