Monday, January 02, 2012

Vår sång blir stum

Och Einar muttrar lömskt:
- Om du kan sätta fast honom har du min rika välsignelse. Han har flörtat hela kvällen på det mest oanständiga vis med min hustru. Och hon med honom.
- Vi, framhåller hans hustru, upplivade bara en del Uppsalaminnen.
Eftersom Einars akademiska bana har varit lokaliserad till Stockholm och eftersom denna omständighet utlöser omväxlande överlägsenhets- och underlägsenhetskomplex hos honom så fort Uppsala förs på tal, är detta otvivelaktigt en raffinerad replik.

Igår kväll upplivade jag en del Skogaminnen med Puck, Eje och Christer. Tänk er vilken lyx att jag, som trodde jag läst alla Maria Langs böcker för längesen och funderat på att påbörja en omläsning, hittade ett par olästa skatter! Så jag var inte alls bekant med gåtans lösning och det blev riktigt mysrysigt där efter midnatt när jag satt ensam uppe och läste och funderade över mordmotiv. Pengar, hämnd, svartsjuka, hat, studentskrivningsresultat..? Mordvapnet var klart från början: sockerdricka! Love it! Så årets första dag avslutades skönt med snöväder ute, och Skoga i majväder inne. Här inne på soffan med en kopp te alltså. Christer och hans vänner samlades även de en söndagskväll ("med ofantliga kvantiteter kaffe") och en mordgåta att lösa. Han bad alla sex vänner som samlats att skriva ner sitt förslag till gåtans lösning. Det är alltid bra när Puck och Einar är med. Såhär gissade Einar om mordet:

Jag erkänner att jag inte är fullt opartisk när det handlar om den man, som under gårdagens bankett förvred huvudet på min hustru och kom henne att uppföra sig som en ormtjusad nybakad studentska (modell Uppsala) i stället för en stadgad proffesorska med fyraårig dotter och evigt halvfärdig doktorsavhandling (Fredrika Bremer som personskildrare med särskild hänsyn tagen till hennes porträtt av representanterna för det maskulina släktet).

Nu väntar jag på nästa bok som snart borde komma på posten!

No comments: