Sunday, January 01, 2012

Jullovsiakttagelser

I onsdags, efter att jag beklagat mig över Nessies olyckliga jullovsomständigheter så meddelade han att de skulle sluta redan klockan 22! Och om jag ville komma och se på Askungen med honom? Det ville jag förstås så jag hoppade i bilen - alltid lika spännande då jag kör så sällan. Jag försökte få på långa ljus men istället börjar vindrutetorkarna härja runt, ni vet den där hjälplösa känslan. Hur blinkar man åt vänster nu igen? Tur att den bara har två pedaler den där bilen. Verkligen tur. 

Nåja, Askungen hade just skurat trappan och inbjudan till balen hade kommit fram då Nessies telefon ringde. Tur att jag hade en bok med mig (haven't I always?) så jag hade någonting att göra medan han for på jobb från cirka midnatt till halv två. 

På torsdagmorgonen for jag in till Korsnäs för att gå på promenad med Linda och Max. Sedan tittade vi på Sex and the City en stund. Linda hade fått hela dvd-boxen till julklapp. Av sig själv.

Annars har jag mest sovit länge om morgnarna och tittat på tv och läst länge om kvällarna. Däremellan har jag ätit och varit på några skogspromenader med mamma och hundarna.

Igår kväll firade vi det nya året med lite vin här hemma och så for Nessie - som nyåret till ära fått ledig kväll, natt och morgon - och jag till Töjby på fest med raketer, sjukt goda snittar och en klösande liten katt. 


Dagen före julafton när vi letade i skåp och lådor efter tejp hittade vi förstås en massa annat. Jag hittade bland annat två fina halsband som jag använde mycket när jag var kanske 12-15 ungefär. De är antingen någon mosters eller fasters gamla och det svarta hade jag på juldagen och nyårsafton och det röda har jag på mig nu (på bilden).

Jag fick syn på den gamla Tvillingarnaboken i hyllan och var tvungen att ta fram den och bläddra lite. Genast minns jag hur spännande den var! Den heter Tvillingarna i England, och den har två historier; Kärlek i London och I varulvens spår. Jag minns att jag köpte den i Stockholm.

Askungen förresten, det har varit planerat sedan i oktober nångång. Jag var på jobb en kväll och under en kaffepaus skickade jag åt Nessie att: På julen vill jag se alla Disney's prinsessfilmer!!! Det tyckte han var en bra plan. Tyvärr har vi ju hittills bara hunnit med halva Askungen...

Teman vi har haft på tidigare filmtittarhelger: Goldie Hawn, Harry Potter, och så de lite mer klassiska julfilmerna som Die Hard. Miss Marple och Poirot skulle också funka bra.

Till sist måste jag bara uppmärksamma er om att Lady Dahmer verkligen köpte den där kattungeröjan i fleece till sin man i julklapp. How awesome isn't that?

No comments: