Friday, December 09, 2011

Utöver Julia

När man tycker om Julia Quinn och har läst alla hennes böcker (nåja, kanske hälften) och vill ha tips på annan historical romance i liknande stil, då är det två namn som ofta nämns: Eloisa James och Lisa Kleypas. Under hösten har jag passligt nog hittat både en Kleypas och en James på bibban och lånat och läst båda. Sådär kort kan jag säga såhär:

Kleypas: tummen upp
James: tummen ner

Sådär lite längre kan jag säga att Kleypas var inte superbra, men jag ville verkligen fortsätta läsa och skulle gärna prova mer av henne. James däremot, hade jag issues med redan från början, jag är lite fascinerad över att jag faktiskt läste ut hela tjocka boken. Det är inte så att hon skriver dåligt (tenured associate professor of English Literature som hon nu är, i sitt andra liv, de här bästsäljande kärleksromanerna skriver hon på fritiden - avundsjuk, jag?), det är bara så att jag inte gillar hur hennes huvudpersoner beter sig. Helt enkelt.

Så jag är lite sugen på mer av Kleypas. Hennes Wallflower-serie är tydligen väldigt omtyckt så jag skulle gärna, som en liten julklapp till mig själv, skaffa hem alla fyra böcker inför jullovet... De är "bara" 7,50 styck. Den brittiska upplagan, however, kostar några euro mer men är så mycket snyggare.



De amerikanska är i helt vanlig romance-stil men pastelliga trädgårdar på framsidan och män med bara överkroppar på baksidan. På ett sätt gillar jag nog det lite fulsnygga i dem också. Ska man läsa romance så varför inte göra det på riktigt liksom?

No comments: