Tuesday, December 20, 2011

Fem (+1) deckare

Vbl:s Postskriptum-blogg skriver om fem deckare du bör läsa innan du dör. Lite last minute julklappstips är det också. Jag har bara läst nummer två på listan, men håller med, den är nog en av deckarnas deckare. (Jag såg den förresten i Hagelstams antikvariat igår i finfin gammal svensk pocket, jag har likadan fast i dåligt skick...) Ettan och fyran finns i min bokhylla. Jag tror bestämt jag tar med mig ettan till Österbotten för jullovsfirande. Jag fick den av Olga, hon tyckte den kunde vara i min smak, det tror jag också.


Jag har ett litet deckartips också. Det är inte en av de bästa deckare jag läst men den är riktigt läsvärd. Brittisk med en huvudperson som man tycker bra om. Två av de viktigaste kriterierna redan fyllda där, eller hur? Det är Flickan under jorden av Elly Griffiths, som hyllades på bokbloggarna för ett tag sedan. (Fyra euro på Akademen!)

No comments: