Sunday, October 23, 2011

Museer i Paris

Sex museer på fyra dagar. Det var lite ont i fötterna där vid några tillfällen men såhär i efterhand är jag jättenöjd att vi gick till alla. Nessie vet jag inte vad han tycker men vi är nu åtminstone fortfarande tillsammans.

L'Espace Dali

Det var Olga som tipsade om det här charmiga lilla museet som man hittar mitt i mysigaste Montmartre, på väg upp mot Sacré Coeur. Det kan jag nu rekommendera åt alla som gillar Dalí, tror att de gillar Dalí, eller inte ännu vet hur mycket de gillar Dalí.


Cité des Sciences et de l'Industrie

Vi läste om Vetenskapsmuseet i guideboken och det lät lovande. Och visst var det skönt att gå runt i luftiga, svala och folktomma rum och se på diverse utställningar om intressanta ämnen. Vila lite i ett mörkt krypin framför en film om jordens födelse, äta lite kall spagetti på cafeet och bara ta det lugnt. Men sist och slutligen skulle vi nog inte rekommendera åt någon att ta metron ut till Porte de la Villette för att tillbringa en eftermiddag här. Det var inte intressant, då det finns så mycket annat, mer spännande, att göra.


Musée de l'érotisme

Nessie hade läst om det här museet och det var riktigt nära vårt hotell, i Montmartre. Kul, annorlunda, vackert, chockerande sådär lite om vartannat. Kan med fördel besökas mitt-i-natten då det har så himla bra öppettider.


Musée du Louvre

Louvren. Jag förstår inte riktigt den där "det är så stort så man hinner inte se något så det lönar sig inte"-ursäkten. Alltså whaat? Paris är så stort, vi hinner ändå inte se något, lika bra att stanna hemma. Eller hur? Vi visste vad vi ville se, vi gick och tittade på det och sedan gick vi ut. Inte svårare än så, hörni.


Musée de l'Orangerie

Måste. Ju. Se. Näckrosorna. Jag gillade också väldigt mycket utställningen L'Espagne entre deux siècles. De Zuloaga à Picasso (1890-1920).


Musée d'Orsay

Alltså d'Orsay. Viktigt. Får inte missas. Titta fast på den här videon på deras sidor. Här var det en utställning som hette Beauté, morale et volupté dans l'Angleterre d'Oscar Wilde. Kul!

No comments: