Wednesday, April 27, 2011

Påx!

Igår kväll kom jag hem till ett somrigt Helsingfors där fåglarna kvittrar och pojkarna visar sina tatueringar. Hur kan man vara flitig studerande mitt i allt detta? Påskledigheten i Österbottnien var fantastiskt lyckad förresten. 

Skärtorsdagen. Bilresa upp med Anki, Emma och Ida. Jag lärde mig mycket om vilken musik ungdomarna lyssnar på nuförtiden (mina kusiner är alltså 6 och 8 år gamla). Idas favoritlåt: "I would catch a grenade for you..." Emmas favorit: "Yöllä taas mä menin parvekkeelle nukkumaan, jotta lähempänä mua ois hän". Emma berättade om att de ska ha maskerad i skolan och hon ska vara Tuksu.
Soundtrack:  Jenni Vartiainen – Missä muruseni on

Långfredagen. Vi såg en livs levande orm på Träskvikvägen!!! Och så tittade vi på lammen och solade lite på terrassen och sånt. Nessie putsade sina skor. På kvällen for jag till Linda i Korsnäs för att dricka lite vin och sånt. Sedan gick vi till grannen på förfest och sedan for vi till Harrströmlokalen på dans. Där var typ alla. (Nyaste nytt: det finns en bankomat i Korsnäs!!! Helt fantastiskt alltså.)
Soundtrack: John Lindberg Trio – Drunksters (Jag minns inte vad vi lyssnade på så jag väljer en från söndagen, vars titel ändå beskriver fiilisen rätt bra.)

Påsklördagen. 50årskalas i Laffjöl. Jag hade jätteroligt och maten var god och spriten gratis och mina klackar höga och min klänning kort och det var en himla god tur att jag dragit suojakännit på fredagen för jag kände mig helt invincible.
Soundtrack:  Blake Shelton – The More I Drink
(Också från söndagens förfest men passar riktigt bra in här.)

Påskdagen.
Jag: "Ska vi festa idag också?!"
Ness: "Jamen. Det tog jag för givet."
Okej då. Men det var värt det för jag fick se Lasse Eriksson live! Förfest som vanligt hos J&J.
Soundtrack: As Good As I Once Was, Toby Keith (Typisk förfestmusik i Närpes, den här låten beskriver också ganska bra hur jag kände mig den här kvällen (trött och gammal), och videon beskriver rätt bra hur det kan vara att festa i Närpes...)

Påskannandagen. Det promenerade en spindel på täcket. Nessie fick nästan hjärtattack. Av mitt skrikande. Annars en väldigt lugn dag.
Soundtrack:  White Lies – The Power & The Glory

No comments: