Thursday, March 24, 2011

Utskrivningarna

Angående den där pissiga kampanjen som ledde till att många skrev ut sig ur kyrkan. Precis som i höstas efter den där tv-debatten. Homofoberna har ännu en väldigt säker plats i kyrkan men nu börjar många från det mer liberala hållet bli oroliga över att såna som ser mer på kärleksbudskapet håller på och skriver ut sig pga av tv-program och kampanjer som inte ens är kyrkans officiella ståndpunkt utan bara, ja, kampanjer och debatter. Folk har helt enkelt inte koll. Men nu undrar jag: om de har så himla dålig koll, varför hör de då till kyrkan överhuvudtaget? Vad tjänar kyrkan på att ha en massa medlemmar som varken vet eller tror någonting??


Aj jo, pengar.

Nu när folk varken är kuvade eller fromma längre så behövs det nya metoder och de är pinsamt enkla: likgiltighet, konformitet och en pervers längtan efter att få klä sig till oskuld och genomgå en halvamerikaniserad rit i Guds hus. (Det är förresten inte bara kvinnor som har kyrkbröllop som enda orsak att höra till kyrkan, det var också en av huvudorsakerna som de "tuffa pojkarna" nämnde under skriftskoletiden minns jag. Den andra var att "alla andra gör det". Nu skriver de då ut sig för att alla andra gör det.)

Tillägg: Jag tycker att kyrkans välgörenhetsarbete är beundransvärt. Och all kyrklig versamhet som spelar stor roll i t.ex. många ungdomars, äldre personers och ensamma människors vardag. Jag är alltså inte sådär sannfinländar-bitter över pengarna. Inte alls. Jag bara inte förstår vissa argument.

No comments: