Monday, March 21, 2011

Day 20: Your favourite cover song

Nåja, det hjälper ju inte att skjuta upp det. Jag måste bara bestämma mig för en. Som vanligt är det här inte Favoriten-över-alla-favoriter utan helt enkelt en av mina favoriter*. Sådär preliminärt hade jag skrivit Jeff Buckley, Hallelujah på den här dagen. Lite kul var det då Olya också valde den låten - men till en annan dag. Det är inte därför jag ändrade mig, jag kom helt enkelt bara att tänka på den här låten istället och hur  mycket jag har lyssnat på den och hur mycket jag tycker om den och tänkte att jag nog vill få med White Stripes i min lista så här passar de ju himla bra!





The White Stripes – Jolene (Live Under Blackpool Lights)
Och så det fina originalet förstås: Dolly Parton, Jolene

* Och när det gäller covers har jag nog hundratals, för som vi redan konstaterade med Olya så är många av de allra bästa låtarna covers.

2 comments:

Himmelske Danser said...

Cool, never heard it before "shame on me"!
I love the lyric, so good, I can't even say why %)
btw I somehow thought it maybe Marilyn Menson - Wicked Game ;)

Fridolina said...

Mm, this song has always affected me a lot, especially the White Stripes version, even though I of course like Dolly! ;) Heh - you mean Manson's Tainted Love or HIM's Wicked Game and YES, I thought about both of them!! :D