Thursday, December 09, 2010

9

Hän heitti karvalakkinsa sänkyyn ja sanoi:
- Poika ostelee tytärtä meiltä... Minä viinapullolla lupasin... Mitä mieltä äite on?
Anna hukutti harminsa itkuun, joka sopi käsittää liikutukseksikin, mitä se kyllä puoliksi olikin.

Här skulle det då passa med någon hjärtskärande vacker bild från en stjärnklar midvinternatt i norr. Jag har tyvärr inte någon sådan på lager.

Bakom lucka nio har vi alltså: Väinö Linnas trilogi Täällä Pohjantähden alla. (Här under polstjärnan på svenska, de tre delarna heter: Högt bland Saarijärvis moar, Upp, trälar! och Söner av ett folk.)

Jag hade ingen aning om hur mycket jag skulle komma att tycka om de här böckerna när jag köpte samlingsvolymen och släpade med den till Uppsala för tre år sedan. Nu definitivt på alla mina listor av favoritböcker.

2 comments:

Annika said...

Intressant! Jag har länge tänkt på att jag nog borde läsa de där böckerna. De finns med på den där oändliga listan av klassiker som borde läsas... Det här inlägget kanske hjälper upp dem en bit i prioriteringen :)

Fridolina said...

Det hoppas jag! :) Den var också på min Lista och jag är glad att jag tog tag i projektet, då det visade sig vara en Läsupplevelse med stort L och inte alls något projekt.