Wednesday, December 08, 2010

8

"Before tea, Fanny can you imagine?"



Åttonde luckan: The Pursuit of Love av Nancy Mitford, som jag nämnt här i bloggen tidigare. Om Jessica är Rowlings favorit så är nog Nancy min. Här ett utdrag:

But oh how dreadful it is, cooking, I mean. That oven - Christian puts things in and says: "Now you take it out in about half an hour." I don't dare tell him how terrified I am, and at the end of half an hour I summon up all my courage and open the oven, and there is that awful hot blast hitting one in the face. I don't wonder people sometimes put their heads in and leave them in out of sheer misery. Oh, dear, and I wish you could have seen the Hoover running away with me, it suddenly took the bit between its teeth and made for the lift shaft. How I shrieked - Christian only just rescued me in time. I think housework is far more tiring and frightening than hunting is, no comparison, and yet after hunting we had eggs for tea and were made to rest for hours, but after housework people expect one to go on just as if nothing special had happened.

Åh, hur jag kan identifiera mig!

8 comments:

Nessie said...

Haha, ingen julskinka hos dej alltså... :D

Fridolina said...

Om nån annan lagar!! :) (Det finns alltid nån annan som lagar.)

//t said...

Hmm, normalt är jag rätt kraftigt allergisk mot såna där typ av böcker, men de utdrag du har ur boken är rätt roligt uttryckta att man nästan får lust att läsa den :P

Fridolina said...

Så bra! ;) Hurdå sån där typ av böcker förresten? Böcker om brittiska överklassen, böcker med ordet 'love' i titeln eller överlag böcker skrivna om och av kvinnor? ;)

//t said...

Har inget emot böcker av/om brittiska överklasen - tvärtom, de brukar oftast vara väldigt väl skrivna (om de är av äldre årgång, har ingen erfarenhet av yngre årgångar) och därmed intressanta/underhållande läsning.

Men böcker med skrivna av kvinnor för kvinnor med ordet "love" i titeln undviker jag normalt ;-)
Speciellt om de kan tolkas som (tok)feministiska eftersom jag då kommer att nervösa allergiska reaktioner pga av alla inkonsekventa s.k. "logiska" påhitt, avsaknad av verklighets förankring, hämndbegär mot de manliga könet samt glorifiering av det kvinnliga / avsaknad av självkritik. ;P

Fridolina said...

En liten tanke: Om jag skulle undvika böcker skrivna om män, av män skulle jag gå miste om en stor del av den klassiska litteraturen (ungefär 95%). Inte sällan kan det i dessa verk skönjas en tydlig kvinnoförakt och en genomgående förminskning av allt kvinnligt.

Romaner som kan klassas som feministiska har ganska sällan ordet 'love' i titeln så här behöver du specificera lite så jag ska kunna attackera den ståndpunkten ;)

//t said...

Ah, misstog ordet om för för. Det är en stor skillnad på böcker av kvinnor om kvinnor och böcker av kvinnor för kvinnor! Det är den senare varianten som jag hyser stora förutfattade meningar om, s.k. fördomar :)

Dock generellt så brukar jag undvika böcker skrivna av kvinnor (eller män) som handlar om kvinnor (ja, eller relationer) och kan kategoriseras som tantsnusk, eller ens i närheten av den kategorin.

Feministiska böcker är sen ett helt kapitel för sig där största delen endast sku få mig att må fysiskt illa. Säkerligen finns ibland den kategorin också några pärlor - men har inte känt något större behov av att ge mig ut och leta efter dem... ;)

Fridolina said...

Nåja, visst är det en skillnad. Men med tanke på att alla böcker som skrevs förr nog skrevs av män FÖR män och att de går lika bra att läsa som kvinna så...

Ah, såna 'love'-böcker..;) Nåjo, jag undviker också, men inte medvetet! Det finns pärlor också i den här genren och dom läser jag gärna! Mitford hör inte till tantsnusket dock. Inte alls!

Don't worry! Jag kan presentera pärlorna i ett litet inlägg här på bloggen! ;D