Sunday, November 21, 2010

Söndagsenkät för bokälskare

Som har figurerat i bokbloggvärlden på sistone. Det var Bokbabbel som började.

1. Favoritbok i barndomen?
Lågstadieålder alltså? Kanske min första Agatha Christie: Mord på allhelgonadagen (Hallowe'en Party). Den gjorde ju verkligen stort intryck på mig. Så läste jag en massa Tvillingarna och Kitty och ungdomsböcker. Lite Enid Blyton, lite Astrid Lindgren.

2. Vad läser du just nu?
Är "mellan böcker" just nu.

3. Vilka böcker har du reserverade på biblioteket?
Inga

4. Dålig bokvana?
Jag samlar på mig en massa böcker (i snabbare takt än jag läser dem). Men å andra sidan har jag ju alltid en välfylld bokhylla med olästa böcker.

5. Vad har du för tillfället hemlånat från biblioteket?
Lyckans hjul (läst) och Den trettonde historien (oläst). (Borde förresten lämna tillbaka!!)

6. Har du en läsplatta?
Nej. Skulle gärna ha en. (Skulle ändå köpa helvetes många böcker.)

7. Föredrar du att läsa en bok åt gången eller flera på en gång (slalomläsning)?
En åt gången. 

8. Har dina läsvanor ändrats sedan du började blogga?

9. Sämsta boken du läst i år?

10. Bästa boken du läst i år?

11. Hur ofta läser du utanför din egen bekvämlighetszon?
Ofta! Tycker jag nog.

12. Vilken är din läsebekvämlighetszon?
Böcker som det skrivits om och som verkar vara i min smak, deckare, klassiker.

13. Kan du läsa på bussen?
Nja. Det är sällan jag åker längre än 15 min i buss.

14. Vilken är din favoritplats att läsa på?
Helst i en soffa.

15. Vad anser du om att låna ut böcker? Regler?
Det positiva i att någon vill låna en av mina böcker väger upp det negativa i att den kanske inte hittar hem. Det finns undantag förstås.

16. Viker du hundöron i dina böcker?
Nej gud nej.

17. Skriver du någonsin i bokens marginaler?
Nej!

18. I studierelaterade böcker då?
Lite kanske.

19. Vilket är ditt favoritspråk att läsa böcker på?
Svenska. Engelska om det är originalspråk! (Och finska om det är originalspråk!)

20. Vad får dig att älska en bok?
Om den har något att berätta. Det finns ingen orsak att skriva någonting överhuvudtaget om man inte har något att berätta/säga. Så vill jag kunna tycka om huvudpersonerna också!

21. Vad inspirerar dig att rekommendera en bok?
Jag inbillar mig vara ganska bra på att veta vilken bok som passar åt vem. De böcker jag gillar brukar jag ha någon slags idé om vem som kan tänkas vilja läsa dem.

22. Favoritgenre?
Ingen särskild. Men deckare är lite överrepresenterade.

23. Genre du sällan läser (men önskar att du gjorde oftare)?
Science fiction, skräck och romance.

24. Favoritbiografi?

25. Har du någonsin läst en självhjälpsbok?
Jodå!

26. Favoritkokbok?

27. Mest inspirerande bok du läst i år (fakta eller fiktion)?
Mest inspirerande... Kanske Om konsten att läsa och skriva.

28. Favoritlässnacks?
Jag brukar inte äta och läsa samtidigt om det inte är absolut nödvändigt.

29. Nämn ett fall där hypen förstörde din läsupplevelse?
Kan inte minnas det skulle ha hänt nångång.

30. Hur ofta håller du med kritikerna angående en bok?
I kanske hälften.

31. Vad tycker du om att ge bra/dålig kritik?
Att ge kritik kommer ganska naturligt för mig. Jag tycker ändå jag är ganska diplomatisk, och ger dålig kritik bara när det är dåligt på riktigt.

32. Om du kunde läsa på ett främmande språk, vilket skulle du välja?
Franska. Jag tänker att tyska är så lätt så det kan man ändå nästan läsa... Hehe.

33. Mest skrämmande/hotfulla bok du någonsin läst?
Svårt att säga. Det mest skrämmande på senaste tiden är åtminstone Puhdistus (Utrensning).

34. Skrämmande/hotfull bok du inte vågat påbörja?
Jag vågar nog alltid. Jag gillar mina deckare både skrämmande och hotfulla.

35. Favoritpoet?
Svårt. Jag älskar Gustaf Fröding och Edith Södergran (och på engelska Dickinson och Blake).

36. Hur många böcker brukar du ha lånade från biblioteket samtidigt?
Varierar hemskt mycket.

37. Hur ofta brukar du återlämna böcker till biblioteket olästa?
Ofta

38. Vilken är din favorit bland fiktiva karaktärer?
Diva i Monika Fagerholms roman med samma namn.

39. Vilken är din favorit bland fiktiva skurkar?
Professor Snape kanske...

40. Vilken sorts bok tar du mest sannolikt med dig på semestern?
Blandat, så jag har att välja mellan.

41. Det längsta du har varit utan att läsa?
Hela böcker alltså? Det kan säkert ha gått en månad eller två.

42. Nämn en bok du inte kunde/ville avsluta?
Läckbergs senaste. Jag har läst alla andra men den här var så obehaglig i början. Alla bebisarna!! Döda och levande. Och då Erica pussade på sina små söner och var sådär uppenbart mer förtjust i dem än den där dottern hon fick för några böcker sedan (jaja jag vet att hon hade "förlossningsdepression") och det var så äckligt.

43. Vad distraherar dig lättast då du läser?
Människor! ;)

44. Bästa filmatisering av bok?
Den där chokladboken av Joanne Harris var iaf bättre som film! (För i boken fick hon inte Johnny Depp på slutet...)

45. Sämsta filmatisering av bok?
My Sister's Keeper svarar jag trots att jag inte ens sett den. Jag tycker om boken väldigt mycket och läste någonstans om ändringarna som gjorts i filmen. Huvudkaraktärer som tagits bort och en kärlekshistoria som lagts till och några åldrar som ändrats och fel personer som dör osv osv. Jag är annars ganska öppet inställd till filmatiseringar men det här är bara fel.

46. Den största summa pengar du spenderat i en bokhandel på en och samma gång?
50 kanske.

47. Hur ofta skummar du igenom en bok innan du läser den?
Jag kan bläddra lite men inte skumma igenom!

48. Vad får dig att sluta läsa en bok mitt i?
Det att den inte är läsvärd helt enkelt.

49. Har du dina böcker organiserade?
Nä. Har haft alfabetisk ordning och färgordning men nu är det bara råddigt.

50. Föredrar du att behålla dina böcker eller ge bort dem efter att du läst dem?
Behålla

51. Finns det böcker du undviker?
Sånadär based-on-a-true-story med våldtagna och omskurna kvinnor. Eller fjortonåringar som sålts som prostituerade. Ser inte tjusningen.

52. Nämn en bok som gjorde dig arg?
The Tenth Circle av Jodi Picoult. Jag gillar hennes My Sister's Keeper, som jag nämnde tidigare, men den här blev jag bara så förbannad på. Amerikanska värderingar när det gäller flickors sexualitet - äckligt!

53. Nämn en bok du inte trodde du skulle gilla men gillade?
Det händer sällan och jag kommer inte på någon just nu.

54. En bok du trodde du skulle gilla men inte gillade?
Kommer inte på någon just nu!

55. Bästa skuldfria nöjesläsningen?
Jag vet inte riktigt vad som menas här. Så jag svarar Agatha Christies deckare. ;)

No comments: