Friday, July 30, 2010

Ilosaarirock 17-18.7.2010


Bandet med det briljanta namnet - I Was A Teenage Satan Worshipper - gör rolig musik perfekt att dansa till! Den inspirerar också till spontana danståg i publiken.

Bad Religion fyller 30 år och verkar ha både humor och självdistans. Och en av de bästa punklåttexterna ever.

Have you lived the experience?
Have you witnessed the plague?
People making babies sometimes just to escape
In this land of competition the compassion is gone
Yet we ignore the needy and we keep pushing on
We keep pushing on

Like ants in a colony we do our share
But there's so many other fuckin insects out there
And this is just a punk rock song


Biffy Clyro är bra.

Lapko spelade inte min Funerals and Parties. :/ Däremot spelade de nog Olyas Kill, Fuck, Die (som jag int kan hitta på youtube).

Jag ska inte visa vägen. Nånstans. Joensuu är ingen stor stad, den är inte heller så värst komplicerad. Från tågstationen till festivalområdet var det cirka 3km, och ganska mittimellan dessa finns skolan vi skulle övernatta på. Efter att ha "checkat in" leder jag oss (eftersom det är jag som tittat på kartan och har all denna first hand information om staden) i riktning mot festivalen. Tror jag. För säkerhets skull tar jag fram kartan och visar åt Amina hur enkelt det är; från skolan fortsätter vi längs med samma gata som tog oss till skolan, fast vi fortsätter åt andra hållet. Nej, sa Amina, vi är påväg tillbaka till tågstationen, är det alltså inte ditåt vi ska? Hupsis. Då insåg jag att det var ett smart drag att inviga de andra tjejerna i Joensuus stadskartas twists and turns och låta Amina leda oss efter det. Undrar hur jag hade reagerat när jag plötsligt sett tågstationen framför mig igen. Total shock and amazement, I'm sure.. Inte min starka sida det där. Lokalsinne.

Vi simmade i en sjö!

Underbart trevliga människor vid övernattningsstället! Bra ordnat! Avslappnad attityd och vänliga leenden. Samma gällde för hela festivalen och ordningsvakterna och allt. I like. Gratis spritnarikka vid ingången, bara en sån sak. Betydligt trevligare än Ruisrock och Provinssi (som sådär i övrigt - musiken, atmosfären, stället - är min favorit av finska festivaler).

Festarijuna lönar sig! Vi hade utan att skoja Världens Bästa Konduktör. Okej det lönade sig också helt av den enkla orsaken att vi absolut inte fick missa Muse följande dag men seriöst han var awesome. På tåget hade Olya och jag också den mest bisarra reskamraten på bänken mittemot. Persikofärgad outfit; shorts och skjorta med slips. Råsa peruk (minns jag, Olya är inte helt säker) och så låg han över hela bänken och snarkade högt. På morgonen satt där en helt normal kille i t-paita och jeansshorts. Eh. Jag vet inte om vi råkade ha samma festivalorsakade hägring med Olya (vi satt faktiskt länge och bara stirrade på honom och sedan på varandra och sedan på honom igen) eller om han faktiskt var där under natten. Klädbyte à la Stålmannen på tågwessan?

Lite bilder:










No comments: