Tuesday, August 18, 2009

"Suomen maisemamaalaus 1850-1890-luvuilla"

Snart läggdags, jag steg upp 06.00 för att läsa på tent. Klockan 16.30-19.30 skrev jag mellantent i Suomen taidehistorian perustuntemus. Det är 12 studiepoäng på fyra veckor och cirka tusen år av konsthistoria att lära sig. Först var det bilder att känna igen och sedan var det essäer att skriva. Jag skrev på finska och jag är ganska så stolt över mig själv. På ett ställe fick jag nästan lust att använda verbet "lienee". Det gjorde jag ändå inte och det beror främst på att jag egentligen inte har någon minsta lilla aning om hur man ska använda det. Helt rätt tänkt där alltså. (Men det skulle ha passat!)

Tentläsningen har störts lite av Flowfestivalen i helgen. På Flow var bl.a Vampire Weekend, White Lies, Grace Jones och Lily Allen. Och så har jag besökt Stadin Tähti för första gången i mitt liv (finns bildbevis men de vill ni inte se). Har också supit i parken. Har också hunnit träffa mamma, pappa och släktingar. Sedan läste jag ju också nästan hela boken om Suomen kivikirkot keskiajalla. På sant.


4 comments:

Linda said...

Är det ditt nya biämne? :O

Fridolina said...

Nä ;) Det är bara för skojs skull. Medan jag ändå är inskriven på universitetet, så varför inte? Det är ju gratis ;)

Himmelske Danser said...

Me too, I proud of you and my devil influence =)) and OMG - maisemamaalaus - it's landscape??
And I like her (Lily Allen) style! =) Esp make-up, we need something like this for Muse =))

Fridolina said...

Thanks for the inspiration & support! ;) it's "landscape painting". Yes - her eyeshadow matched her shirt, so cool ;)