Tuesday, June 09, 2009

Фрида

Är Frida på ryska om ni inte visste. Så står det i mitt visum. (Det går också bra att google translatea sitt namn och få en häftig rysk version. Tips tips.)

Jag hade tänkt uppdatera från Moskva men så visade det sig att det fanns för mycket att göra i den staden. På tåget dit delade jag kupé med en trevlig gammal finsk skolfröken som var på väg till Kazakstan. Hon berömde min finska och skrämde vettet ur mig med skräckhistorier från sina tidigare resor till Ryssland.

Pusjkinmuseet var lagom stort och det är alltid intressant och lärorikt med en konsthistoriker som guide. Den absolut snyggaste av antikens greker (fast det kanske inte heter antikens grekland längre då det är under romerska tiden men anyway ni fattar...) var Antinous, som hörde till romerska kejsaren Hadrianus entourage. Kejsaren var "väldigt förtjust" i unga Antinous. I can't blame him. Han drunknade i Nilen och upphöjdes till gud. Olga: "Sadly, after the Turkish invasion, no Greek guys look like that anymore."

Jag fick prova på Moskvas nattliv med Olga, Maria och Lena.
Vilken öl skulle ni välja?

Ja. Självklart.

Moskvas metro var i en klass för sig. Statyer, kristallkronor och Leninbilder av mosaik i taket. Jag hade hört mycket om den av Olga ("It's hell."). Själv hade jag bara trevliga upplevelser i metron. Sista dagen, på väg till tågstationen, knackade en kille mig på axeln och gav mig en blomma före han steg av. Visserligen hade han ritat den på ett papper och skrivit Till dig på ryska och engelska (!) men ändå. ;) En blomma. Den ska ramas in.

2 comments:

emelie said...

Oh my, så gulligt så jag tror jag dog en aning! :D

Fridolina said...

Mmhm!! Jag visste inte riktigt vad jag skulle ta mig till ;)